Pl. Sagarra, 10 - Santa Coloma de Gramenet

933 861 031

Projecte Benestar Emocional

Projecte Benestar Emocional

Des de l’any passat, l’etapa de l’ESO ha estat treballant el benestar emocional a través del programa de resiliència Henka, projecte impulsat pel Departament de Salut de Sant Joan de Déu. Es va començar amb 1r cicle, treballant aspectes emocionals i psicològics essencials per a l’etapa. Aquest curs, a més, hem començat a ampliar el projecte a 2n cicle.  

Com funciona a 1r cicle? 

Henka és un terme japonès que significa “canvi positiu transformador sense retorn”. L’adolescència és una etapa plena de canvis, experiències totalment noves, creixement intern i extern, noves motivacions… I tot això pot generar emocions intenses i desconegudes per als nostres alumnes. Però, alhora, l’adolescència també és un període molt sensible a l’aprenentatge. És per això que el programa vol acompanyar-los en aquest procés, a través de dinàmiques, xerrades, role plays, debats, activitats experiencials, etc. que els permetin conèixer i experimentar temes tan importants com l’autoestima i l’autoeficàcia, l’assertivitat, l’autoregulació emocional o les habilitats interpersonals.

Aquest trimestre hem començat a implementar el programa a S1 i S2. Cada sessió pretén donar veu a les experiències de l’alumnat, proposar-los exemples que els siguin propers, generar un clima de confiança amb el grup perquè es puguin obrir, i també permetre’ls tenir moments d’interioritat i reflexió pròpies, ja que cada sessió acaba amb un espai individual de mindfulness

Totes les sessions i les accions que s’hi realitzen busquen precisament reforçar la resiliència (la capacitat de l’ésser humà per enfrontar-se a les adversitats de la vida, aprendre’n, superar-les i, fins i tot, ser transformats per elles) per prevenir l’aparició de problemes de salut mental i promoure el seu benestar.

Com ho ampliem a 2n cicle? 

Amb tot el bagatge que han estat treballant a 1r cicle, l’alumnat comença aquí un procés d’autoconeixement més profund, iniciant un propi projecte de vida que el connecti amb les seves necessitats, vocacions i voluntats i el porti a agafar compromisos amb ell/a mateix/a. Així, a través de dinàmiques que connecten els conceptes que ja han treballat prèviament, van incidint en la seva personalitat, els seus desitjos, la seva manera de relacionar-se, etc. Aquest projecte pretén acompanyar-los en el procés de descobrir-se, alhora que intenta que adoptin un pensament crític i una voluntat de canvi, d’acció.

Dins d’aquesta idea, trobem una part del projecte que se centra en el desenvolupament de la resiliència escolar, ara que ja han treballat la resiliència individual. Ells i elles, com a membres de la comunitat educativa, s’implicaran en l’anàlisi i propostes de mesures de millora del centre. Un centre educatiu és resilient quan promou:

  • Les relacions positives entre l’alumnat i el professorat.
  • Una cultura del benestar emocional.
  • El sentiment de pertinença a la comunitat escolar.
  • La participació activa entre alumnat, famílies i professorat. 
  • Inclou la diversitat

Així, l’objectiu principal és incorporar a la cultura dels centres educatiu iniciatives que fomentin la resiliència escolar i donar veu a l’alumnat per aconseguir-ho.

El propòsit de tot el projecte, doncs, és incrementar la resiliència, tant individual com col·lectiva, del nostre alumnat i la comunitat educativa, per tal de millorar el benestar emocional i psicològic de tots. 

CreaEscola Quality Certificate for Education Website